Astra Sport Bets

Astra Sport Bets - Pariuri Sportive de calitate

Bet365

Cum sa transformi un microbuz in Touareg, pas cu pas

Ziarul de Iasi” va prezinta raportul intocmit de Ministerul Culturii care incearca sa explice "metamorfozarea" microbuzului de la Palat: cum s-au desfasurat pas cu pas manevrele directorului Val Condurache, ale contabilei si ale juristei de la Complexul Muzeal Moldova. In finalul raportului se propune vinzarea la licitatie a Volkswagenului
Masina de teren a fost platita cu trei zile inainte de Anul Nou

Trei vinovati, patru texte legislative incalcate cu o interpretare eronata a legii achizitiilor. Acestea au fost concluziile anchetei desfasurate la Complexul Muzeal „Moldova" in cazul achizitionarii unui Volkswagen Touareg in valoare de 39.000 de euro. Prezentam in continuare povestea Touaregului care, dupa o inlantuire de incalcari ale normelor in vigoare, a avut la Iasi un final fericit: cei responsabili au fost sanctionati cu 10% din salariu pe o perioada de trei luni.

Pasul I: Se creste valoarea „microbuzului"

Conform raportului intocmit de Comisia Ministerului Culturii si Cultelor, „achizitionarea autovehiculului de teren marca Touareg s-a facut prin interpretarea unor paragrafe legislative si prin nerespectarea intocmai a listei de achizitii aprobata de catre Ministerul Culturii si Cultelor. Vina apartine atit directorului general si contabilului sef care au semnat actele, cit si juristului institutiei care a interpretat legea". De fapt, masina de teren achizitionata in final nu s-a aflat niciodata pe lista de investitii aprobata de minister. Pe prima lista, aprobata la 11.10.2006, figura un microbuz cu o valoare estimata la 100.000 RON (1 miliard de lei vechi). Invocind perioada foarte scurta de timp ramasa pina la sfirsitul anului financiar si imposibilitatea derularii procedurilor de achizitii in timp util, conducerea de la Palatul Culturii obtine de la minister acordul reanalizarii bugetului pe anul 2006 si redistribuirea lui spre achizitii care pot fi realizate in timp util. Microbuzul este mentinut printre achizitiile noii liste, singura modificare fiind valoarea acestei achizitii. Practic, conducerea Palatului Culturii a considerat ca 100.000 RON este o suma prea mica pentru un microbuz, astfel incit a crescut valoarea acestuia la 160.000 RON (46.000 euro). Institutia ieseana primeste, in data de 30.11.2006, girul ministerului pentru achizitionarea acestuia.

Pasul II: Microbuzul se topeste incet-incet

Interesant este ca, asa cum se arata in raport, inca din data de 10.10.2006 Palatul Culturii se adresase Bursei de Marfuri - Terminalul Iasi pentru ca aceasta „sa acorde consultanta in vederea aplicarii procedurii de atribuire a contractului de achizitie «autovehicul cu motor diesel pentru transport persoane», cod CPSA 3410.23". Codurile CPSA reprezinta o clasificare a produselor si serviciilor asociate, care se foloseste si in procesul de achizitii publice. Procesul de „metamorfoza" incepuse din luna octombrie, cu mai bine de o luna inainte ca ministerul sa aprobe lista modificata. Astfel, conform raportului realizat de comisie, „caietul de sarcini elaborat de reprezentantii Complexului Muzeal «Moldova» este facut pentru o masina de teren cu motor diesel cu tractiune integrala (4x4)".

Pasul III: Din microbuz nu mai ramine decit un numar de cod

Directorul Val Condurache a motivat, de altfel, ca o masina de teren era extrem de necesara pentru deplasarea cercetatorilor in interes stiintific, in alte localitati din judetul Iasi si din Moldova. Dar stiind ca potrivit ordonantei 52/2006 singurele autovehicule ce puteau fi cumparate din bani publici, in acea perioada, erau microbuzele, jurista Luminita Bulancea a incadrat Volkswagenul Touareg la categoria „autovehicule cu motor diesel de toate capacitatile cilindrice pentru transportul persoanelor (autocaravane, microbuze, etc)", care, in nomenclatorul pentru achizitii publice, are codul CPSA 3410.23. Acest artificiu juridic i-a salvat pe cei responsabili de acuzatia de deturnare de fonduri, pentru care ar fi raspuns penal. Astfel intocmite, documentele au fost semnate, in ordine, de contabila sefa Viorica Butnariu, si apoi de directorul Val Condurache.

Pasul IV: Fenta de la Trezorerie

Pina la urma, Volkswagenul Touareg a fost achizitionat, prin cerere de oferta organizata de Bursa de Marfuri, factura fiind emisa de firma „Sandra Trading", la data de 27.12.2006, pentru suma 137.111,8 RON (TVA inclus). Printr-o adresa, conducerea acestei firme comunicase anterior Palatului Culturii ca Volkswagen-ul Touareg se incadreaza in categoria masinilor de teren cu motor diesel. Plata s-a facut dupa o zi, pe 28 decembrie, cu trei zile inainte de Anul Nou, dupa ce la Trezorerie, institutia ce trebuia sa aprobe viramentul, a ajuns o nota de fundamentare in care nu se specifica decit ca se achizitioneaza un autovehicul Volkswagen. Modelul autovehiculului este omis, desi trebuia sa fie o concordanta cu microbuzul de pe lista aprobata de minister.

Cite legi s-au incalcat

In raportul intocmit de Ministerul Culturii se precizeaza ca, prin achizitionarea Volkswagenului Touareg, s-au incalcat nu mai putin de patru texte legislative: legea finantelor publice, ordonanta 52/2006, legea contabilitatii si contractul de management. Directorul de la Palatul Culturii, Val Condurache, s-a aparat plasind intreaga responsabilitate asupra contabilului sef, in care a spus ca a avut deplina incredere. Desi a recunoscut ilegalitatea achizitiei Touaregului, comisia ministeriala condusa de Mihail Gorgoi - un apropiat al conducerii Palatului, fiind si vicepresedinte al consiliului stiintific - a propus sanctiunea de 10% din salariul de baza si din indemnizatia de conducere pe o perioada de trei luni pentru directorul Condurache, pentru contabil si jurist. Achizitiile de la Palat urmeaza sa fie cercetate si de Camera de Conturi.

Comisia de ancheta a propus vinzarea masinii

Conducerea Complexului Muzeal „Moldova" a incadrat Volkswagenul Touareg la codul de achizitii CPSA, pozitia 3410.23: „autovehicule cu motor Diesel de toate capacitatile cilindrice pentru transportul persoanelor (autocaravane, microbuze etc)". Stiind ca exista o ordonanta de urgenta care nu permite decit achizitionarea de microbuze din banii publici, conducerea de la Palatul Culturii s-a folosit de formularea „etc" incadrind masina de teren in categoria de la pozitia 3410.23. La o cautare pe internet a proceselor de achizitii pentru masini de teren, se poate insa constata ca acestea sint incadrate la alte coduri CPSA. Cel mai des folosit este codul 3410.22 - autoturisme cu capacitate cilindrica mai mare de 1.500 cm cubi si codul 3410.24 - alte autovehicule speciale. Constatind incadrarea eronata a Volkswagenului Touareg si achizitia sa ilegala, Comisia de ancheta a Ministerului Culturii si Cultelor a elaborat si o serie de propuneri: „acesta (Volkswagenul Touareg) poate fi transferat altei institutii, vindut, prin licitatie publica, pentru recuperarea sumei sau folosit pentru cercetari de teren". Cel mai probabil, ultima propunere va fi aplicata.

Blog Archive

Scoruri Fotbal In Direct: Cum sa transformi un microbuz in Touareg, pas cu pas
Scoruri Fotbal In Direct: Cum sa transformi un microbuz in Touareg, pas cu pas
Scoruri Fotbal In Direct: Cum sa transformi un microbuz in Touareg, pas cu pas
Scoruri Fotbal In Direct: Cum sa transformi un microbuz in Touareg, pas cu pas